آشنايي با سيستمهاي توزيع جهاني يا (GDS : Global Distribution System)
نوشته شده توسط : بهروز اسدی

 

GDS ها با سامانه هاي هاي رزرواسيون آنلاين متفاوت هستند. مشتريان شركتهاي GDS، مجموعه هاي گردشگري هستند كه خدمات مورد نظرشان را هم به صورت آنلاين و هم آفلاين از كارگزارهاي متعدد و سيستمهاي رزرو گوناگون دريافت مي كنند. GDS ها با اتصال مستقيم به كارگزارها اين امكان را براي مجموعه هاي گردشگري فراهم مي كنند تا كليه خدمات مورد نظرشان را از يك منبع دريافت كنند.

آشنايي با سيستم هاي توزيع جهاني يا GDS )Global Distribution System)
GDS شبكه اي است كه معاملات خدمات گردشگري را (عمدتا هتل ها، پرواز ها و اجاره ماشين) به شركتهاي گردشگري به صورت اتوماسيون ارائه مي كند، كه اين شبكه توسط يك شركت اداره مي شود. از گذشته مجموعه هاي گردشگري به خدمات شركت هاي GDS وابسته بوده اند و از آنها براي نرخ گذاري و ارائه خدمات به مشتريان خود بهره مي گيرند.
GDS ها با سامانه هاي هاي رزرواسيون آنلاين متفاوت هستند. مشتريان شركتهاي GDS مجموعه هاي گردشگري هستند كه خدمات مورد نظرشان را هم به صورت آنلاين و هم آفلاين از كارگزارهاي متعدد و سيستم هاي رزرواسيون گوناگون دريافت مي كنند. GDS ها با اتصال مستقيم به كارگزارها اين امكان را براي مجموعه هاي گردشگري فراهم مي كنند تا كليه خدمات مورد نظرشان را از يك منبع دريافت كنند.
براي مثال هنگامي كه يك مجموعه گردشگري، درخواست رزرو از يك شركت هواپيمايي به خصوص را داشته باشد، سيستم GDS درخواست را به شركت هواپيمايي مورد نظر ارسال مي كند و بليط درخواست شده را پس از صدور به مجموعه درخواست كننده ارائه مي كند . مجموعه هاي گردشگري با اتصال به يك GDS اين امكان را خواهند داشت تا از بازه وسيعي از رزرواسـيون آنلاين پرواز ها، رزرواسـيون آنلاين هتل ها و خدمات ديگر بهره مند شوند.
تاريخچه و آينده سيستم هاي GDS
خدمات شركت هاي GDS در گذشته به دليل نياز ارتباطي ميان مجموعه هاي گردشگري و شركتهاي هواپيمايي پديد آمده اند. در دوره اوليه استفاده از سيستم هاي كامپيوتري، رزرواسيون پرواز ها بدون GDS ها امكان پذير نبود. در گذر زمان، بسياري از شركتهاي هواپيمايي تصميم بر حذف كردن واسطه ها و فروش مستقيم به مشتريان گرفته اند و شروع به سرمايه گذاريهاي كلان براي سيستم هاي رزرواسيون خود نموده اند. با اين استراتژي توانسته اند سود بيشتري را كسب كرده و به صورت مستقيم با مشتريان در ارتباط باشند.
براي مثال سال 2015 شركت هواپيمايي لوفت هانزا اعلام كرد هزينه 16 يورويي را در صورت خريد از سيستم GDS به قيمت نهايي اضافه مي كند. شركتهاي هواپيمايي ديگري همچون اير فرانس، كي ال ام و امارات نيز اعلام كرده اند كه در حال پياده سازي اين استراتژي مي باشند.
ويژگي هاي استفاده از سيستم هاي توزيع جهاني (GDS)
در حال حاضر GDS ها بهترين گزينه هاي موجود جهت رزرواسيون هتل ها و اجاره ماشين هستند. همچنين بسياري از شركتهاي GDS در حال برنامه ريزي جهت كم كردن قيمت ها از طريق كاستن از سودها و استفاده از روش هاي پرداخت گوناگون در جهت كم كردن ماليات مي باشند، تا در رقابت قيمت پروازها نيز خدمات مناسبي ارائه نمايد.
خدمات ارائه شده توسط سيستمهاي GDS در خصوص هتل ها هنوز بي رقيب است، زيرا به كارگيري اين سيستم موجب اطمينان خاطر دفاتر مسافرتي خارجي از رزرو صددرصدي مي شود. به اين ترتيب كه مجموعه هاي گردشگري از بازگشت وجه پرداخت شده زمان كنسلي، مطمئن هستند. در سيستم GDS تا زمان اسكان مسافر وجه ريال يا ارزي در سيستم بانكي به صورت بلوكه خواهد ماند.
هتل ها نيز با اتصال به اين سيستم، ظرفيتهاي خالي را با سرعت بيشتري تكميل مي كنند. و با اين كار ميزان اشتغال خود را تا 80 % افزايش مي دهند.





:: برچسب‌ها: رزرواسیون آنلاین , رزرواسیون آنلاین پرواز , GDS , سیستم توزیع جهانی , وب سرویس ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: